Bezpłatne usuwanie azbestu
Na terenie Związku Komunalnego Gmin Ziemi Lubartowskiej znajduje się około 17 600 ton azbestu, zarówno w formie pokryć dachowych na budynkach mieszkalnych i gospodarczych jak również, jako odpad zalegający na posesjach czy nielegalnych składowiskach. Należy pamiętać, że azbest jest wyrobem niebezpiecznym. Jeśli jest w dobrym stanie technicznym i nie jest poddawany działaniom mechanicznym nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Jednakże wszelkie uszkodzenia azbestu i próby jego samodzielnego demontażu stwarzają poważne zagrożenia dla zdrowia ludzkiego. W ramach projektu realizowanego przez Związek Komunalny Gmin Ziemi Lubartowskiej, azbest z pokryć dachowych będzie:
- Demontowany bądź odbierany przez specjalistyczne firmy,
- Transportowany,
- Utylizowany na terenie specjalistycznych składowisk.
Osoby zainteresowane pozbyciem się azbestu z pokryć dachowych bądź odpadów azbestowych zalegających na posesji powinny zgłosić się do Urzędu Gminy do pokoju nr 16, gdzie dostępne są wnioski oraz udzielane niezbędne informacje dotyczące usuwania azbestu.
Wniosek o utylizację azbestu dostępny jest również na stronie Związku Komunalnego www.zwiazekgmin.lubartow.pl. lub w siedzibie Związku przy ulicy Lubelskiej 68 w Lubartowie. Dodatkowo należy dołączyć kopię aktu notarialnego zaświadczającego o prawie własności działki oraz zgłoszenie do Starostwa Powiatowego w Lubartowie, do Wydziału architektury i budownictwa, pracy budowlanej niewymagającej pozwolenia na budowę. Po skompletowaniu dokumentów, wypełniony wniosek należy złożyć w siedzibie Związku Komunalnego Gmin Ziemi Lubartowskiej lub w Urzędzie Gminy Ostrówek.
Za demontaż, transport i utylizację azbestu będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma, wyłoniona w drodze przetargu.
Projekt usuwania azbestu współfinansowany jest przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Opracowanie: Magda Szumiec